Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos programos „Savu keliu“ įgyvendinimo

Žeimių mokyklos-daugiafunkcio centro bendruomenėje geroji patirtis

Laura Baltrimavičienė, Airinė Gailiūnienė

Mokykla ieškodama tinkamos prevencijos programos siekė, kad ji būtų įvairiapusė. Ugdymo įstaigai buvo aktualu, kad prevencijos programa mokyklos bendruomenės nariams ir mokiniams, tėvams suteiktų žinių ne tik apie psichoaktyviąsias medžiagas, bet ir būtų ugdomi mokinių socialiniai įgūdžiai bei gebėjimai. Todėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos programa „Savu keliu“, puikiai atitiko mokyklos lūkesčius. Kaip vieną iš didesnių programos privalumų, galima išskirti tai, kad prevencijos programa skirta 1-12 klasių mokiniams, todėl visa mokyklos bendruomenė galėjo aktyviai įsitraukti į prevencinės programos vykdymą.

Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos programa „Savu keliu“ mokykloje vykdoma nuo 2019 metų rugsėjo mėnesio ir integruojama į klasių valandėles. Prie programos vykdymo sėkmės labai prisidėjo surengti mokymai mokyklos komandai (direktoriui, pavaduotojui, socialiniam pedagogui ir psichologui) bei mokyklos pedagogams, kurių metu buvo pristatyta, kaip įgyvendinti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos programą „Savu keliu“, analizuoti programos tikslai, metodinė medžiaga. Mokytojai, kai kurias užduotis atliko praktiškai bei galėjo įvertinti jų naudingumą ir pritaikymą vykdant prevencijos programą. Didelis dėmesys buvo skirtas aptarti naujausioms psichotropinių medžiagų vartojimo tendencijoms, alkoholio, elektroninių cigarečių, kofeino, energetinių gėrimų poveikiui organizmui, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo paplitimui Europoje ir Lietuvoje. Diskutuota, kodėl yra pradedama vartoti psichoaktyviąsias medžiagas, bei kaip apie šias medžiagas kalbėtis su mokiniais ir jų tėvais.

Pradėjus įgyvendinti programą mokykloje buvo atliktas tyrimas, kuriuo buvo siekiama nustatyti, ką mokiniai mėgsta veikti, kokių gebėjimų turi sprendžiant problemas, bendravimo ypatumus su bendraamžiais ir kokių žinių turi apie alkoholį, tabaką ir kitas psichoaktyviąsias medžiagas. Metų eigoje tyrimo rezultatai buvo pristatyti mokyklos pedagogams. Tyrimo duomenys atskleidė, kad 3-4 klasių mokiniai turi nepakankamai žinių apie rūkymo žalą sveikatai, mokiniams trūksta gebėjimų, kaip atsispirti bendraamžių neigiamai įtakai. 5-6 klasių mokiniai turi ne iki galo susiformavusias neigiamas nuostatas apie alkoholio ir elektroninių cigarečių daromą žalą sveikatai. Nors didžioji apklausoje dalyvavusių 7-10 klasių mokinių dalis žino, kad el. cigaretėse yra nuodingų medžiagų ir jas vartoti yra nesaugu, tačiau  mokiniai įsitikinę, jog žmonės, kurie rūko, gali mesti rūkyti kada tik panorėję. Atsižvelgiant į gautus tyrimo rezultatus, pedagogai galėjo daugiau dėmesio skirti tų temų nagrinėjimui, iš kurių mokiniai turėjo mažiau gebėjimų ir žinių.

Programos įgyvendinimui, be abejo, labai padėjo užsiėmimų vadovas, kuriame detalizuojama pamokos medžiaga, gausu praktinių pratimų, įvairių pavyzdžių. Pedagogams veiklą labai palengvina tai, kad užsiėmimų temos yra nuoseklios, visada užsiėmimo pradžioje yra prisimenama, apie ką buvo kalbėta praėjusią klasės valandėlę. Žinios įtvirtinamos atliekant užduotis pratybose. Prevencinėje programoje naudojami šiuolaikinio įtraukiančiojo ugdymo ir informavimo metodai bei technikos: diskusijos, vaidmeniniai, komandiniai žaidimai, darbas grupėse ar porose, patyriminis ugdymas, aiškinimas. Vykdydami prevencinę programą mokyklos bendruomenės nariai pažymi, kad metodinė medžiaga dažniausiai atitinka mokinių amžių. Taip pat daugelis pedagogų pritaria nuomonei, kad prevencijos programos temos yra aktualios mokiniams, todėl mokiniai noriai įsitraukia į siūlomas veiklas: diskutuoja pateikta tema, ieško iškeltų problemų sprendimo būdų, mokosi tinkamai išreikšti savo nuomonę, priimti sprendimus, mokėsi būti tolerantiškais, gerbti kito nuomonę. Mokinių aktyvų įsitraukimą į šios programos vykdymą rodo ir tai, kad mokiniai į pamokas susirinkdavo jau iš anksto pasidomėję būsima tema, susipažinę su pateikta medžiaga pratybų sąsiuviniuose, internete, pabendravę su tėvais. Tad nagrinėjant tam tikras temas, kaip pavyzdžiui 6 klasėje ,,Mano teisės”, ,,Mano stipriosios savybės”, ,,Sprendimų priėmimas” klasės vadovui tekdavo tik papildyti mokinius, pastūmėti juos link nagrinėjamų temų apibendrinimo. Kaip teigia patys mokiniai, užsiėmimų metu jie jaučiasi laisvai, drąsiai išsako savo nuomonę, o jeigu, ko nežino su bendraklasiais ir klasės vadove aptaria rūpimus klausimus ir priima geriausią sprendimą.

Tiek pradinių klasių mokiniams, tiek vyresnių klasių mokiniams patiko užsiėmimai, kurių metu mokėsi pažinti savo ir kitų žmonių emocijas, jausmus, kūno kalbą. Pavyzdžiui, antros klasės mokytoja pažymi, kad mokiniai buvo labai aktyvūs, susidomėję, kai nagrinėjo temą „Kito žmogaus akimis“. Užsiėmimo metu mokiniai mokėsi nepriimti sprendimo, nepasikalbėjus su žmogumi, jo neišklausius. Mokiniai suprato, kad tą patį dalyką kiti gali matyti ar suprasti skirtingai. Trečios klasės mokiniams įsiminė temos: „Laisvalaikis“, „Lyderystė“, „Savęs pažinimas“. Atsižvelgiant į pastarųjų kelių metų mokyklose vykstantį nuotolinį ugdymą ir jo keliamus iššūkius, prie mokinių emocinės sveikatos gerinimo labai prisidėjo užsiėmimai, kurių metu mokiniai mokėsi valdyti stresą ir pyktį. Nors programoje didelis dėmesys skiriamas socialiniams įgūdžiams ugdyti, tačiau mokiniai puikiai nagrinėjo temas ir apie psichoaktyviąsias medžiagas, daugelis žinojo alkoholio, narkotikų, kofeino, elektroninių cigarečių, energetinių gėrimų daromą žalą, jų keliamus pavojus. Jaunesniųjų klasių mokiniams daugiau klausimų kildavo nagrinėjant tokias temas, kaip „Vaistai“, „Energiniai gėrimai“, „Elektroninės cigaretės“, „Buitinės chemijos priemonės“. Vyresniųjų klasių mokinius sunkiau sekėsi sudominti nagrinėjant tokias temas, kaip „Įstatymai ir taisyklės“. Tačiau džiugu, kad prevencijos programa atskleidė, kad daugelis mokinių žino, kaip rūpintis savo sveikata, kokios yra rizikingo elgesio pasekmės.

Metodinė medžiaga, skirta specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams, taip pat atitinka mokinių amžių bei gebėjimus. Užsiėmimus vedanti socialinė pedagogė pažymi, kad užduočių diferencijavimas leidžia kiekvienam mokiniui aktyviai dalyvauti prevencinės programos įgyvendinime. Temos aiškios, aktualios, įtraukios.

Prevencijos programa skatina bendradarbiauti mokyklos bendruomenės narius. Klasės vadovai į prevencijos programos vykdymą įtraukia ir švietimo pagalbos specialistus, visuomenės sveikatos specialistą. Remiantis papildomo modulio prevencijos programos vadovu mokyklos socialinis pedagogas ir psichologas turi galimybę dar labiau pagilinti mokinių žinias bendravimo, savęs suvokimo, emocijų valdymo temomis. O visuomenės sveikatos specialistas veda tokius užsiėmimus, kur nagrinėjamos alkoholio, rūkymo, energetinių gėrimų, kofeino, vaistų vartojimo, rizikingos elgsenos mažinimo temos.

Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos programos metu buvo susidurta su keletą iššūkių. Pirmos klasės mokytoja pažymi, kad vaikų skaitymo įgūdžiai dar labai menki, o didžioji dauguma užduočių, pateikiamų pratybų sąsiuvinyje, reikalauja mokėti skaityti, todėl pirmokėliams kai kurios užduotys buvo neįveikiamos. Nors temos yra aktualios, tačiau, kai kurios labai plačios, pateikiama daug medžiagos, o įgyvendinimui skirtas ribotas kiekis pamokų. Todėl pedagogams tenka atsisakyti tam tikrų praktinių užduočių. Galbūt, šios programos įgyvendinimui mokyklose turėtų būti skiriama daugiau pamokų. Be to, šiek tiek pritrūko video medžiagos, filmukų ar nuorodų, kurios paįvairintų klasės valandėlių temas, dar labiau sudomintų mokinius ir įtrauktų į veiklas.

Siekiant kokybiško psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos programos „Savu keliu“ įgyvendinimo mokykloje, mokyklos komanda (direktorius, direktoriaus pavaduotojas, psichologas ir socialinis pedagogas) stebėjo visų klasės vadovų vedamas programos „Savu keliu“ valandėles. Apibendrinta informacija pristatyta mokytojų tarybos posėdžio metu. Kasmet mokslo metų pabaigoje klasių vadovai apibendrina programos vykdymo privalumus ir trūkumus.

Tikime ir pastebime, kad psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos programa „Savu keliu“, prisideda prie mokinių, mokyklos bendruomenės narių, tėvų teigiamų vertybių formavimosi, skatina mokinius rūpintis savimi ir kitų žmonių sveikata bei asmenine gerove, mažina psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą. Esame dėkingi galėdami bendradarbiauti su Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centru.

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tvarkaraščiai
  • Aktualu tėvams
  • Aktualu mokiniams
Naujienų archyvas